onsdag 11. januar 2012

Munter slåttonn


Her ser vi en munter gjeng som antagelig er midt oppi slåttonna på en øy utenfor Bergen. Skulle ønske jeg visste mer om historien til dette bildet som er tatt ca 1918. De eneste personene jeg kjenner her er min bestefar som sliper ljåen, min bestemor bak til høyre og de to små døtrene deres i hvite kjoler. De fikk etterhvert to døtre til. De bodde i Bergen, men pleide å tilbringe sommerferiene på landet. 

Jeg lurer veldig på damen med rive og bunad. Det var vel ikke et passende slåtteantrekk akkurat, så hun poserer nok bare for fotografen. De ser ganske lattermilde ut alle sammen, tenker det er min bestefar som har fortalt en morsomhet (noe han var veldig god på). Den ene av jentene er skikkelig på "fniseren" og tilogmed min bestemor som nesten aldri lo på bilder trakk på smilebåndet.
 
Bestemor og bestefar døde i 1971 og deres døtre er også gått bort. Jeg var så heldig å få være hos dem på landet hver sommer i hele barndommen så jeg har masse gode minner defra.

Hilsen Storesøster.