fredag 29. juli 2011

Er såpestykket utgått på dato?

Vil fortelle en liten historie som utspant seg på badet mitt en dag jeg hadde besøk av mitt barnebarn på 6 år. Jeg hadde lagt frem et såpestykke på en skål. (Bare til pynt.)
Han pekte på såpestykket og sa med en blanding av undring og skepsis i stemmen: "Bestemor, hva er det der for noe??"  "Jo, det er såpe", sier jeg.  "HÆÆ?? ER DET DER SÅPE?"  Han ser lenge på såpestykket og spør så om han kan få prøve den. Han lurer veldig på hvordan den virker og jeg viser ham hvordan vi vasket oss i "gamle dager". Ansiktet hans lyser opp i et stort smil i beundring over dette såpevidunderet og så sier han med innlevelse i stemmen : "ÅÅH, ET SÅNT SKULLE VI HA HATT HJEMME". 


Dagens barn er oppvokst med flytende såpe, men vi som har levd en stund har vasket håret med Sunlightsåpe og tjæresåpe (den var forresten veldig god). Og vi har vel alle brukt såpen som ble "brukt av ni av ti filmstjerner".

Hilsen Storesøster.



En liten "oppdatering" 3 august. Helt tilfeldig fant jeg et innlegg om såpe hos Magifabrikk som jeg syns var litt morsomt og som (kanskje) får folk til å skifte mening angående begrepet håndsåpe.... Klikk på linken for å komme til Magifabrikk.