mandag 30. mai 2011

Gøyalt leketøy fra 1960-tallet



Jeg ble født på slutten av femtitallet, og begynte på skolen i 1965. Landet var i startgropa på ei enorm velstandsutvikling, men den hadde knapt startet da jeg ble født. Det var knapt med penger, og det var ikke så mye å få kjøpt for dem heller. Dette gjaldt mer og mindre alle! Man laget alt selv, til og med lekene. Nå har jeg vært i skattekista mi og sett på handarbeidsbøkene mine. Mange av dem har jeg arvet etter svigermor. Jeg tviler på at jeg noensinne kommer til å lage noe av det, men jeg synes de absolutt har kulturhistorisk interesse. Til og med tittelen har noe historisk over seg; det er vel ingen som sier gøyalt lenger? Det blir like Donaldsk som saft-og-vann (sorry østlendinger, men der synes vi dere er komiske).Er det noen som har lyst på et mønster, kopierer jeg gjerne opp!










Dette innlegget har jeg fått lov å kopiere fra Bombalabla. (Klikk på linken for å komme til bloggen hennes.) Tusen takk for det. Morsomt at noen har tatt vare på sånne ting som dette. "Gøyalt" var det... ;-)